Fotografie
In de loop van de 90er jaren wordt fotografie als zelfstandige kunstvorm ook belangrijk.
In het algemeen is de zichtbare werkelijkheid het uitgangspunt. Het gaat mij om de verschillende werkelijkheden zoals beelden van de industrie, de stad en landerijen kerkhoven en rotondes die allemaal een wereld op zich zijn.
Helderheid en de manier waarop het licht valt op de dingen, waarbij contrasten ontstaan, zijn belangrijk omdat daardoor de werkelijkheid verandert en deze bijzonder maakt.
Een park in een stad is een kunstmatig eiland waar natuur cultuur is geworden.
Park Sydney was op het moment dat ik er was tijdelijk veranderd door herstelwerkzaamheden waardoor er door laagvallend licht en door lichtdoorlatende blauwe, groene en rode afscheidingen droombeelden ontstonden.
Er regeerde op dat moment een andere werkelijkheid.
Grafische details (straatmeubilair) en landschappen waarbij gebouwen in een fase van opbouw of verval zijn intrigeren mij ook. Zie de serie "Dozencentrale". Ook te zien in de serie: "Roombeek Enschede" die niet op deze site staat.
In de zichtbare werkelijkheid komen geleidelijk mensen in beeld: op straat fotograferen, daarbij het juiste moment proberen te pakken. Zie bijvoorbeeld de series "Italië", "Mensen" en "Kleimensen".
In het atelier experimenteerde ik met plastic insekten met barbies en mannetjes die in relatie tot elkaar gefotografeerd worden.
Overzicht Fotografie in kleur:
Een pop als fotomodel Barbie en Nicolientje (plus gedicht)
Roombeek Enschede voor de ramp.
Een blik op Japan / Kyoto 1996
Industrie Weerselo
Industrie Australie 1997
Park in Sydney
Slovenië
Ellmau Oostenrijk "Kinderskiplaats"
Rotterdam op straat
Insekten en pop
Indonesie: Java en Bali 2001
Dozencentrale te Enschede
Een deel van de fotoseries ontstond tijdens buitenlandse reizen.
@2012 Sophie Mellema | Fotografie